Porovnávané verzie

Kľúč

  • Tento riadok sa pridal
  • Riadok je odstránený.
  • Formátovanie sa zmenilo.

Obrázok znázorňuje členenie pracovnej plochy editora skriptov. Pre každý novo otvorený skript sa automaticky vytvorí nová záložka.

Editor skriptovImage RemovedImage Added

3

1Nástrojový panel (toolbar).
2
Aktuálna akcia pri ladení skriptu Image Removed.

Break point pri ladení skriptu

Image Removed

Image Added.

4
3Zdrojový text editovaného skriptu - jednotlivé akcie tvoriace skript.
5
4
Časť okna v záložkách zobrazujúca:
    Compile
    • Kompilácia - chyby pri preklade (syntaktická, sémantická kontrola),
    Debug  
    • Ladenie   - ladiace výpisy,
    Notations
    • Poznámky - poznámky nachádzajúce sa v skripte
    ,
    Watch  
    • Sledovanie - hodnoty
    lokálnych
    • premenných.
    • Vyhodnotenie - vyhodnotenie výrazu
    Pomer medzi touto časťou okna a plochou pre editovanie textu je možné meniť po zmene tvaru myši na
    Image Removed
    Image Added (po prechode myši na ich rozhranie) a so súčasným stlačením ľavého tlačidla myši a potiahnutím okraja do želanej pozície.

    Nad záložkami je možné vyvolať nasledovné popup menu:

    Editor skriptu - popup nad záložkamiImage Removed

    • Záložky navrchu - ak je voľba zaškrtnutá, záložky sa nachádzajú v hornej časti, inak sú v dolnej časti.
    • Posun doprava - presunie záložku o jednu pozíciu doprava.
    • Posun doľava - presunie záložku o jednu pozíciu doľava.
    • Nové okno - otvorí záložku v samostatnom okne.
    • Zavrieť záložku - umožní zavrieť záložku, nad ktorou bolo vyvolané popup menu (v prípade klávesovej skratky Ctrl+W zatvára aktuálnu záložku).
    • Ukáž schému - vyvolá editovanú schému a minimalizuje ESL skript. Voľba je aktívna len pre skript schémy, pre skript eventu je neaktívna.

    Poznámky:
    Titulok okna obsahuje meno aktívnej záložky. Toto meno sa súčasne presúva aj do titulku CNF, ak je okno v rámci CNF maximalizované. Ak je okno záložiek minimalizované alebo skryté a pribudne záložka (prípadne je otvorená existujúca záložka), okno záložiek sa opäť zobrazí. Na aktívnej záložke má fókus pole pre editáciu skriptu.

    5Statový riadok
    6Minimapa pre rýchlu navigáciu v skripte

    Poznámky:
    Pri zatvorení editora skriptov sa zatvoria všetky záložky a okno sa skryje.

    ...

    • skript schémy (otvorený v D2000 GrEditor) nezobrazuje dotaz, či sa má uložiť, ak boli na skripte prevedené zmeny (skript je vo vlastníctve rozeditovanej schémy)
    • skript eventu (otvorený v D2000 CNF alebo D2000 GrEditor) zobrazuje pri zatváraní záložky dotaz, či sa má uložiť, ak boli na skripte prevedené zmeny

    Použitie klávesových skratiek:

    ...

    ...

    Vlastnosti editora:

    ...

    • Automaticky farebne odlišuje kľúčové slová: .
    • Automaticky farebne odlišuje správne zapísané texty: , chybné texty: .
    • Sémantické ofarbenie kódu - farebné odlíšenie lokálnych, globálnych, preddefinovaných a premenných schémy, farebné odlíšenie objektov, názvov procedúr...
    • Statická analýza kódu
    • Po úspešnej Kontrole syntaxe:
      • Za menom objektu typu Štruktúrovaná premenná alebo menom lokálnej premennej typu RECORD sa po zápise znaku '^' zobrazí zoznam stĺpcov štruktúry s číslom stĺpca a jeho popisom. Názvy stĺpcov v zozname sú abecedne zoradené.
        Zoznam stĺpcov štruktúryImage RemovedImage Added
      • Umiestnenie kurzora myši nad lokálnu premennú alebo položku štruktúrovanej premennej spôsobí zobrazenie informácií o jej type a mieste deklarácie (v ladiacom režime je zobrazovaná hodnota).
    • Po stlačení pravého tlačidla myši nad identifikátorom (lokálna premenná, meno procedúry) sa zobrazí miestna ponuka obsahujúca jedinú položku Go to definition - po jej stlačení sa kurzor automaticky presunie na miesto, kde je identifikátor deklarovaný.Po neúspešnej Kontrole syntaxe alebo Kompilácii, dvojitým stlačením myši v zozname chýb (obrázok oblasť 5) sa kurzor presunie na výskyt chyby. Ďalšou možnosťou ako sa navigovať medzi chybami alebo upozorneniami je pomocou klikania myšou na ikonu/y v pravom hornom rohu editora, ktorá sa zobrazí v prípade chyby/upozornenia. Po kliknutí sa presunie pozícia okna na danú chybu aj s popisom chyby, každé ďalšie kliknutie na ikonu presunie pozíciu okna na ďalšiu chybu/upozornenie v poradí.

    Image Added

    • Stlačenie F1 (help), keď je kurzor umiestnený v rámci mena funkcie/akcie, vyvolá help pre danú funkciu/akciu/udalosť.Automatické zobrazovanie popisu zadanej funkcie aj s jej typmi parametrov. Po zadaní názvu funkcie a prvej zátvorky v editore sa zobrazí okno s popisom funkcie a jej typy parametrov. Pri prechode na nový .
    • Rýchla navigácia v skripte pomocou minimapy (obrys kódu). Pre rýchle presúvanie v skripte je možné kliknutím a ťahaním šedej časti v minimape presúvať aktuálne zobrazenú časť skriptu v editore. Minimapa obsahuje zvýraznené časti kódu ako je riadok s pozíciou kurzora, v prípade neúspešnej kontrole syntaxe alebo kompilácii sú tu červenou farbou zvýraznené riadky s chybou alebo oranžovou farbou riadky s upozornením. Po umiestnení kurzora v editore na lokálnu premennú alebo procedúru, sú pod posuvníkom zobrazené sivou farbou všetky výskyty danej premennej/procedúry v rámci skriptu.

     Image Added

    • Automatické navrhovanie s možnosťou doplnenia kódu nastáva pri nasledujúcich podmienkach:
      • Po zadaní znaku "\" nachádzajúceho sa za objektom alebo premennou, kedy sa zobrazí zoznam s atribútmi objektu
      • Po zadaní znaku "^" ak sa tento znak nachádza za objektom typu štrukturovaná premenná alebo za lokálnou premennou typu RECORD
    • Navrhovanie a dopĺňanie kódu na základe umiestnenia kurzora v editor po stlačení klávesovej skratky CTRL+SPACE. Po opätovnom stlačení CTRL+SPACE je možné zobraziť detailnejší popis (funkcie - popis funkcie, akcie - syntax pre akciu, premenné - popis premennej, konštanty - popis konštatny). V zozname návrhov je možné sa navigovať pomocou šípok, po stlačení ENTER sa doplní daná akcia, premenná, funkcia, konštanta alebo atribút. Na základe ďalej popísaných podmienok, obsahuje zoznam návrhov:
      • Ak je pred kurzorom v editore medzera, sú navrhované akcie, premenné, funkcie a konštanty
      • Ak je pred kurzorom text začínajúci "%", sú navrhované funkcie, pričom zoznam s návrhmi je filtrovaný na základe textu za "%"
      • Ak je pred kurzorom text začínajúci "_", sú navrhované premenné (lokálne, globálne a premenné schémy ak ide o skript schémy), pričom zoznam s návrhmi je filtrovaný na základe textu pred kurzorom
      • Ak je pred kurzorom text začínajúci "@", sú navrhované konštanty, pričom zoznam s návrhmi je filtrovaný na základe textu za "@"
      • Ak je pred kurzorom text začínajúci znakom a-zA-Z, sú navrhované kľúčové slová akcií
      • Ak riadok začína kľúčovým slovom akcie, postupne pri dopĺňaní jej parametrov sa zobrazia aktuálne možnosti na prvom mieste v zozname, nasledované so všetkými možnosťami pre doplnenie, ktoré editor poskytuje (premenné, funkcie, konštanty)
      • Ak je zadaný identifikátor objektu 
      parameter je aktuálny parameter označený tmavomodrou farbou. To isté sa deje aj pri aktualizácii parametrov už zadanej funkcie.
      Príklad:
      Popis funkcieImage RemovedAutomatické zobrazovanie zadanej akcie s jej parametrami. Po zadaní názvu akcie a stlačení klávesy SPACE sa v editore zobrazí okno s jej deklaráciami. Postupne pri dopĺňaní jej parametrov sa zobrazia aktuálne možnosti.
      Príklady:
      Popis akcie s parametramiImage Removed
      Popis akcie s parametramiImage Removed
      Popis akcie s parametramiImage RemovedPo zadaní identifikátora objektu
      • (identifikátor objektu schémy alebo systémového server eventu)
      sa zobrazí zoznam RPC procedúr
      • pre akciu CALL, sú navrhované RPC procedúry a interface, ktoré sú pre daný objekt definované.
      Po vybratí položky zo zoznamu sa definícia procedúry alebo interface doplní do ESL Editora. Ponuka sa zobrazí po zadaní znaku "]".
      Príklad:
      Zoznam RPC procedúr pre objektImage Removed
      •  

    Image Added

    Image Added

    • Automatické zobrazovanie parametrov funkcie po zadaní názvu funkcie a prvej zátvorky. Akutálne zadávaný parameter je podčiarknutý a zvýraznený. Ponuku s popisom parametrov funkcie je možné zobraziť aj po umiestnení kurzora v editore medzi parametre funkcie a stlačení klávesovej skratky CTRL+SHIFT+SPACE

    Image Added

    • Po zadaní znaku "^" za názvom interface sa zobrazí zoznam procedúr, ktoré sú pre daný interface definované. Po vybratí položky zo zoznamu sa definícia procedúry doplní do ESL Editora. Príklad:
      Zoznam RPC procedúr pre interfaceImage RemovedZobrazenie popisu RPC procedúr volaných v ESL skripte. Táto vlastnosť umožňuje užívateľovi vytvárať popisy RPC procedúr, ktoré sa zobrazia po umiestnení kurzora myši nad názvom volanej RPC procedúry v inom skripte ako je daná RPC procedúra deklarovaná. V ESL editore sa zobrazí komentár a parametre danej RPC procedúry. Popis môže byť jednoriadkový alebo viacriadkový. Pri viacriadkovom popise je dôležité, aby sa medzi riadkami nenachádzal prázdny riadok. Taktiež je dôležité, aby za popisom nasledovala deklarácia procedúry (bez prázdnych riadkov). Popis začína znakom ";", ako v prípade komentára.
      Príklad popisu:
      Príklad popisu RPC procedúryImage Removed
      Príklad zobrazenia:
      Príklad zobrazenia RPC procedúryImage Removed

    Image Added

    • Náhľad definície alebo referencií lokálnej premennej a procedúry, bez potreby zmeny pozície v skripte. Aktivovaním sa zobrazí vnorený editor na požadovanej pozícii s možnosťou editácie, pričom pri náhľade referencií je v pravej časti možné postupne prechádzať medzi jednotlivými výskytmi. Táto funkcionalita je vyvolaná pomocou popup menu Náhľad→Náhľad definície (ALT+F12) alebo Náhľad→Náhľad na odkazy.

    Image Added

    • Zbaľovanie/rozbaľovanie častí skriptu ako je: telo procedúry, BEGIN-END, IF-ELSE, IF-ELSIF, IF-ENDIF, FOR-END_LOOP... Ikony pre zbalenie/rozbalenie sa nachádzajú napravo od čísla riadkov, pričom ikony pre zbalenie sa zobrazia len v prípade ak presunieme kurzor nad túto časť editora.

    Image Added

    • Kotva
      odsadenie
      odsadenie
      Automatické odsadenie
      Pri písaní ESL skriptu a prechode na nový riadok, ESL editor automaticky odsadí aktuálny riadok (podľa prvého nenulového riadku) a nastaví kurzor na danú pozíciu. Veľkosť odsadenia je automaticky detegovaná z aktuálneho skriptu, ale je ju možné aj upraviť v stavovom riadku (Obrázok oblasť 6). 

        Vlastnosti automatického odsadzovania:
      1. Pri prechode na nový riadok po vybraných akciách (napr. RPC, PROCEDURE, PUBLIC, FOR, DO_LOOP, IF... ) v ESL editore sa automaticky odsadí text o 2 znaky doprava zvolenú veľkosť odsadenia od predchádzajúceho riadka.
      2. Pri prechode na nový riadok po vybraných akciách (napr. END_LOOP, ENDIF... ) v ESL editore sa automaticky odsadí text o 2 znaky doľava od predchádzajúceho riadka.
      3. Pri stlačení kombinácií kláves Ctrl + i CTRL+K a následne CTRL+F sa vyznačený text naformátuje podľa predchádzajúcich vlastností. Pre túto akciu je smerodajné odsadenie prvého riadku vo vyznačenej množine riadkov.
      Zapnutie/Vypnutie automatického odsadenia je možné v dialógu Nastavenia prístupného z menu Systém.
      1. Pri stlačení kombinácie kláves SHIFT+ALT+F sa naformátuje celý text
    • Stĺpcový výber textu je možný stlačením kombinácie kláves SHIFT+ALT a následným kliknutím a ťahaním myši. 

    Image Added

    • Základné kombinácie Kombinácie kláves:

      Kombinácia klávesAkcia
      CTRL+
      KVytvorenie poznámky na aktuálnom riadku alebo skupine riadkov pri vyznačenom bloku.CTRL+SHIFT+KOdstránenie poznámky na aktuálnom riadku alebo skupine riadkov pri vyznačenom bloku.CTRL+FZobrazenie dialógu pre vyhľadávanie alebo nahrádzanie textu v skripte.CTRL+GPrechod na daný riadok v texte.CTRL+iOdsadenie označenej časti skriptu. Smerodajné odsadenie pre túto akciu je odsadenie prvého riadku vo vybranej časti skriptu.CTRL+SPre skript aktívnej schémy - uloženie Schémy.
      Pre skript objektu typu Event - uloženie.
      F1Zobrazenie kompletného zoznamu akcií spolu s klávesovými skratkami
      F1Zobrazenie nápovedy editora, ak sa kurzor nachádza na názve funkcii, zobrazí sa nápoveda pre danú funkciu


      CTRL+SPACEAktivovať návrh
      CTRL+SHIFT+SPACEAktivovať tipy k parametrom procedúry a funkcie


      CTRL+K CTRL+CPridanie komentára na akutálny riadok
      CTRL+K CTRL+UOdstránenie komentára z aktuálneho riadku
      CTRL+/Pridanie/odstránenie komentára z aktuálneho riadku
      SHIFT+ALT+APridanie/odstránenie komentára z aktuálneho výberu


      CTRL+F2Premenovanie všetkých výskytov
      F2Premenovanie symbolu vrámci jeho platnosti


      CTRL+FVyhľadávanie v skripte
      ENTERNájsť ďalší výskyt
      SHIFT+ENTERNájst predchádzajúci výskyt


      SHIFT+ALT+FFormátovanie celého skriptu
      CTRL+K CTRL+FFormátovanie vybranej oblasti


      CTRL+F12Ísť na definíciu
      CTRL+GÍsť na riadok
      ALT+F8Ísť na ďalší problém
      SHIFT+ALT+F8Ísť na predchádzajúci problém
      SHIFT+F12Ísť na referencie
      CTRL+SHIFT+OÍsť na symbol - zobrazí možnosť prejsť na funkcie, premenné, parametre definované v skripte


      CTRL+SHIFT+F8Skontrolovanie syntaxe skriptu
      CTRL+F8Skompilovanie skript
      CTRL+SSkompilovanie a uloženie skiptu
      CTRL+1Otvorenie zoznamu objektov systému D2000.
      CTRL+2Otvorenie zoznamu preddefinovaných konštánt.
      CTRL+3Otvorenie zoznamu funkcií.
      CTRL+4Otvorenie zoznamu akcií.
      CTRL+5Otvorenie zoznamu lokálnych premenných.
      CTRL+6Otvorenie zoznamu atribútov hodnoty objektu alebo lokálnej premennej.
      CTRL+~ESL editor automaticky doplní rozpísané slovo podľa najbližšieho vhodného slova od pozície kurzora a neskôr podľa jeho typu (funkcia, konštanta, akcia...) opakovaným stláčaním postupne dopĺňa ďalšie zodpovedajúce slová.CTRL+>Zobrazenie tool tipu v ESL editore funguje aj pri vypnutom automatickom tool tipe.
      F8Prepnutie do ladiaceho režimu


    Popup menu

    ...

    Nad zdrojovým textom skriptu (časť 4 na obrázku) je možné vyvolať popup menu (kliknutím pravým tlačidlom myši alebo stlačením klávesy Menu na klávesnici) s týmito položkami:

    Image Removed

    Image Added

    • Prejsť k definícii (CTRL+F12Go to definition (F3) - kurzor sa presunie na miesto, kde je deklarovaný identifikátor. Pri použití "Go to definitionPrejsť k definícii" na vzdialenú procedúru (RPC/PUBLIC), ESL editor automaticky otvorí skript, v ktorom sa nachádza definícia procedúry a nastaví kurzor na definíciu.
    • Go back (Shift + F3)- kurzor sa presunie na miesto, odkiaľ bolo volané "Go to definition". Pamätá si posledných 50 spätných volaní "Go to definition".
    • Go forward (Shift + F4) - kurzor sa presunie na miesto, na ktorom bol pred volaním "Go back". "Go back" a "Go forward" je podporené aj medzi rôznymi ESL skriptami. ESL editor automaticky vyberie / otvorí ESL skripty.
    • Tool tip - povolí / zakáže zobrazenie tooltipu.
    • KotvaproceduryproceduryFill missing procedures - doplní chýbajúce implementácie procedúr (s prázdnym telom), ktoré sú definované v ESL rozhraní deklarovanom v ESL skripte. Ak sa menu vyvolá kliknutím pravým tlačidlom myši a kurzor sa nachádza nad deklaráciou použitého ESL rozhrania, doplnia sa len jeho procedúry. Inak sa doplnia procedúry všetkých ESL rozhraní deklarovaných v ESL skripte.
    •  Ak je text pod kurzorom myši platné meno objektu, voľbou ho môžeme otvoriť na editáciu.
    • Prejsť na odkazy (SHIFT+F12) - zobrazí sa vnorený editor s možnosťou prechádzať medzi jednotlivými referenciami lokálnej premennej/procedúry.
    • Prejsť na symbol (CTRL+SHIFT+O) - zobrazí sa výberovník s filtráciou všetkých symbolov (lokálnych premenných, parametrov procedúr, procedúr), po výbere symbolu a stlačení tlačidla ENTER sa presunie kurzor na definíciu symbolu.
    • Náhľad - tu sa nachádzajú dve možnosti:
      • Náhľad definície (ALT+F12) - zobrazí sa vnorený editor na pozícii definície lokálnej premennej/procedúry.
      • Náhľad na odkazy - zobrazí sa vnorený editor s referenciou lokálnej premennej/procedúry, pričom zoznam jednotlivých referencií sa nachádza v pravej časti.
    • Premenovať symbol (F2) - premenuje meno lokálnej a globálnej premennej definovanej v skripte v rámci jej rozsahu platnosti.
    • Zmeniť všetky výskyty (CTRL+F2) - umožňuje premenovať zadaný text v rámci celého skriptu.
    • Formátovať dokument (SHIFT+ALT+F) - upraví formátovanie dokumentu, pričom sa aplikuje aktuálne nastavené odsadenie.
    • Nastavenie editora
    • Show All Instances - zobrazí zoznam všetkých bežiacich inštancií editovaného ESL skriptu.
    • Editor Settings... - zobrazí dialóg nastavení ESL editora (písmo a farby).
    • Edit object - ak je text pod kurzorom myši platné meno objektu, voľbou ho môžeme otvoriť na editáciu.
    • Copy (CTRL+C) - skopíruje vybratý obsah do schránky,
    • Zobraziť všetky inštancie - zobrazí zoznam všetkých bežiacich inštancií editovaného ESL skriptu.
    • Vyňať (CTRL+X) - skopíruje vybraný obsah do schránky a odstráni z editora,
    • Kopírovať (CTRL+C) - skopíruje vybratý obsah do schránkyCut (CTRL+X) - odstráni vybratý obsah,
    • Paste (CTRL+V) - prilepí obsah zo schránky.

    ...

    • .
    • Paleta príkazov (CTRL+F1) - zobrazí všetky dostupné akcie v editore

    Nastavenia editora

    Všeobecné nastavenia

    Umožňujú užívateľovi personalizovať editor pomocou rôznych nastavení ako je typ a veľkosť písma, zalamovanie slov atď.

    Statická analýza

    Umožňuje zapnúť/vypnúť rôzne typy validácie kódu a ich závažnosť. Závažnosť ovplyvňuje ako bude chyba zobrazená v editore

    Konfigurácia vzhľadu

    ESL editor pre zlepšenie prehľadnosti ESL skriptu farebne rozlišuje jednotlivé slová podľa ich typu. Prednastavené parametre farbenia je možné upraviť pomocou dialógu nastavení ESL editora.Editor umoňuje vybrať z troch farebných schém - svetlá, tmavá a vysoký kontrost.

    Image AddedImage Removed


    ...

    ESL Editor v rámci Stringu rozpoznáva odkazy do slovníka. V prípade, že bol identifikovaný odkaz do slovníka (kľúč), ktorý nie je definovaný, bude farbený ako Chyba (viď tabuľka dialóg vyššie).

    Príklad:

    Kľúč D2_ActAlarm v slovníku existuje a D2_ActAlarmAAAAA v slovníku neexistuje.

    ...