Dôležitým grafickým objektom je text. Prostredníctvom tohto je možné do schémy vkladať textové popisy, vysvetlivky, komentáre a pod. Veľmi dôležitou úlohou textových reťazcov je zobrazovanie aktuálnych (živých) hodnôt objektov systému D2000. Takéto reťazce musia mať špeciálny formát - podrobnejšie informácie v kapitole Pripojovanie na zobrazovanie hodnôt objektov.


Vloženie textu do grafickej schémy


    1. V nástrojovej lište Kreslenie kliknite na tlačidlo Text tlačidlo Text.
    2. Do vstupného políčka, ktoré sa otvorí na obrazovke, napíšte požadovaný text.
    3. Možnosť použiť

Slovník

      (pre otvorenie stlačte

CTRL+L

      ).

Vstupné políčko pre zadanie textu

  1. V grafickej schéme kliknite na pozíciu, kde má byť umiestnený zadaný text.


Poznámka: Textový reťazec vložený do grafickej schémy môže obsahovať maximálne 250 znakov.


Parametre textu

Parametre mnohouholníka sa definujú v paletke Vlastnosti objektu. Táto paletka je tvorená niekoľkými časťami (stránkami). Mnohouholník môže pri parametroch rámik a podklad používať parametre zo záložky Čiary zhodné s obdĺžnikom. Výsledok môže byť napríklad:


Text má zároveň vlastnú záložku Text, v ktorej možno definovať jeho rôzne parametre, ako napr. farbu, textový štýl, umiestnenie a pod. Parametre textu sa definujú v paletke Vlastnosti objektu. Táto paletka je tvorená niekoľkými časťami (stránkami). Nasledujúci text popisuje iba parametre týkajúce sa objektu text.

vlastnosti_objektu_text1.png

Text


Vstupné políčko obsahuje textový reťazec zodpovedajúci vybratému textovému objektu. Tento reťazec bol zadaný pri vytváraní textu - krok 2. Možnosť použiť Slovník (pre otvorenie stlačte CTRL+L).


Farba


Výber farby textu. Po kliknutí na ukážku farby sa zobrazí paleta farieb. Kliknutím myši na niektoré z farebných políčok sa definuje farba textu.


Štýl


Kliknutím na tlačidlo Štýl sa otvorí zoznam definovaných textových štýlov. Štýl vybratý z tohto zoznamu sa použije pre daný textový objekt. Pravá časť dialógového okna obsahuje zoznam textových štýlov, ľavá časť ukážku z vybraného štýlu. Viac sa o textových štýloch dozviete v kapitole Konfigurácia textových štýlov.

Zoznam textových štýlov

Typ


Definovanie typu umiestnenia daného textu do grafickej schémy.


tlačidlo Na pozícii
Text je umiestnený do grafickej schémy na pozíciu kurzora.
tlačidlo V obdĺžniku
Text je umiestnený do vytvoreného obdĺžnika, zachováva si proporcie podľa definície textového štýlu. Pozícia textu v obdĺžniku sa definuje pomocou červeného obdĺžnika - deväť možností umiestnenia textu. Počet efektov je obmedzený na prvé dva.
tlačidlo Do obdĺžnika
Text je umiestnený do vytvoreného obdĺžnika tak, že vyplní celú oblasť obdĺžnika, nezachováva si proporcie podľa definície textového štýlu.


Rámik


Pre typy umiestnenia textu v obdĺžniku a do obdĺžnika je možné definovať spôsob kreslenia obdĺžnika - rámiku obkolesujúceho daný text.


tlačidlo Bez rámika
Rámik, do ktorého je umiestnený text, nie je kreslený.
tlačidlo S rámikom
Je kreslená iba obvodová čiara rámiku, do ktorého je umiestnený text. Parametre obvodovej čiary je možné definovať na stránke Čiary, farbu čiary na stránke Farby.
tlačidlo Rámik aj podklad
Je kreslená nielen obvodová čiara rámiku, ale aj výplň rámiku. Parametre obvodovej čiary je možné definovať na stránke Čiary, farbu čiary a vzhľad výplne rámiku na stránke Farby.


Smer


Nastavenie smeru vykresľovania daného textu.


tlačidlo Zľava vpravo
Text je vykreslený zľava doprava.
tlačidlo Zdola nahor
Text je vykreslený zdola nahor.
tlačidlo Zhora nadol
Text je vykreslený zhora nadol.


Efekt


Rozbaľovací zoznam sa nachádza v pravom dolnom rohu dialógového okna. Výber niektorého z textových efektov. Nasledujúce obrázky demonštrujú použitie jednotlivých efektov.


NormálnyNormálny - bez efektu
efekt - Podklad
Text s podkladom
efekt - Tieňový
Tieňový efekt
efekt - Priestorový
Priestorový efekt
efekt - Priestorový 2
Priestorový efekt č.2
efekt - 3-rozmerný
Trojrozmerný efekt


Poznámka: Efekt Podklad vykreslí pod textom obdĺžnikovú plochu vyfarbenú farbou podľa položky 2. farba. Táto farba je zachovaná aj pri zobrazení objektu v procese D2000 HI - použitá zobrazovacia paleta nemá na podklad definovaný týmto efektom žiaden vplyv.


2. farba


Výber farby, ktorá sa používa pri textových efektoch.


0 komentárov

Nie ste prihlásený. Akékoľvek zmeny, ktoré vykonáte, sa označia ako anonymné. Ak už máte svoj účet, pravdepodobne sa budete chcieť prihlásiť .