Dialógové okno slúži na konfiguráciu jednotlivých priebehov v grafe. Číslo, zobrazené v záhlaví okna, znamená poradové číslo objektu.
Aktívny objekt slúži na zobrazenie hodnôt jedného riadku štruktúrovaného objektu. Číslo riadku je
možné meniť priamo z otvoreného grafu - tlačidlo
v okne grafu.
V prípade, že graf obsahujúci aktívny objekt je umiestnený v grafickej schéme ako zobrazovač, je možné
ovládať číslo práve zobrazovaného riadku aj zo skriptu schémy. Číslo práve zobrazovaného riadku môže byť,
v závislosti od konfigurácie zobrazovača typu Graf v schéme, odvodený aj od čísla inštancie schémy.
Poznámka: Ak graf obsahuje aktívny objekt, stáva sa tzv. aktívnym grafom.
Náhradný objekt je špeciálny "objekt". Rezervuje miesto pre grafický priebeh, ktorého dáta dodáva skript schémy, v ktorej sa príslušný graf nachádza. Jeho zobrazenie a obsah je daný týmto skriptom. Graf tento "objekt", až do jeho aktivácie zo skriptu, neobsahuje. Jeho označenie je znak *.
Objekt, ktorého hodnoty budú zakresľované do okna grafu, je možné definovať dvoma spôsobmi. Prvý spôsob
predstavuje zápis mena objektu do vstupného políčka Meno objektu. Druhým spôsobom je výber
objektu zo zoznamu objektov, ktorý sa otvorí po stlačení tlačidla so šípkou napravo od vstupného políčka.
Poznámka: V prípade štruktúrovaného objektu je potrebné definovať požadovaný stĺpec a riadok - položky Stĺpec
a Riadok.
Definovanie riadku štruktúrovaného objektu.
Poznámka: Ak sa jedná o aktívny objekt, voľba Riadok nie je dostupná.
Definovanie stĺpca štruktúrovanej premennej.
Popis objektu, ktorý sa zobrazí v tabuľke grafu - stĺpec Názov. Pri jeho zadávaní je možné použiť Slovník (pre otvorenie stlačte CTRL+L).
Ak nie je parameter uvedený, v tabuľke grafu sa zobrazí popis definovaný v konfigurácii daného objektu*
(parameter Popis). Ak nie je uvedený žiaden popis ani v konfigurácii objektu, v tabuľke grafu sa
zobrazí názov objektu.
* Pre štruktúrované objekty - ak je štruktúrovaný objekt archivovaný alebo ak používa odkaz na objekt, ktorý je archivovaný, použije sa popis, resp. meno objektu dodaného archívom.
Tento popis sa získava na základe archivovaného objektu. Najčastejšie je to popis získaný z definície objektu, ktorý je archivovaný.
Ak štruktúrovaný objekt nie je archivovaný, použije sa popis stĺpca z definície štruktúry.
Ak tento neexistuje, použije sa popis štruktúrovaného objektu
s číslom riadka a menom stĺpca.
* Pre štruktúrované archívne objekty - použije sa popis, respektíve meno objektu dodaného archívom. Tento popis sa získava na základe archivovaného objektu. Najčastejšie je to popis získaný z definície objektu, ktorý je archivovaný. Meno stĺpcového štruktúrovaného archívneho objektu neobsahuje názov stĺpca.
Poznámka: Popis v tabuľke grafu môže byť zmenený zo skriptu.
Parameter umožňuje definovať obsah stĺpca Univerzálny. Popis možností je uvedený pri parametri Stĺpce tabuľky.
Technické jednotky objektu, ktorý sa zobrazí v grafe. Technické jednotky sa zobrazia v tabuľke grafu
- stĺpec Jednotky.
Ak nie je parameter uvedený, v tabuľke grafu sa zobrazia jednotky definované v konfigurácii daného
objektu* (parameter Technické jednotky). Ak nie sú uvedené žiadne jednotky ani v konfigurácii
objektu, v tabuľke grafu za nezobrazia žiadne technické jednotky.
* Pre štruktúrované objekty - ak je štruktúrovaný objekt archivovaný, použijú sa technické jednotky
archívneho objektu. Ak nie je, použijú sa jednotky definované v konfigurácii štruktúrovaného objektu.
Ak je voľba označená, grafický priebeh objektu bude kreslený okamžite po otvorení grafu v procese D2000 HI. Ak nie je označená, tak priebeh sa nebude po otvorení grafu v procese D2000 HI zobrazovať (možnosť zapnúť jeho zobrazenie z okna grafu pomocou tlačidla 2).
Zobrazenie / skrytie objektu v tabuľke grafu.
Ak parameter nie je označený, priebeh objektu sa zobrazí v grafe, ale v tabuľke sa nezobrazí.
Pri označení voľby Interaktívny, sa pri umiestnení kurzora myši na hodnotu v grafe táto hodnota zvýrazní krúžkom.
Po umiestnení kurzora myši na hodnotu v grafe sa zobrazí okienko s názvom priebehu a jeho hodnotou.
Poznámka: Políčko Tooltip je viditeľné iba v prípade, keď je políčko Interaktívny označené
Parameter definuje poradie kreslenia priebehov. Ak majú viaceré priebehy definovanú rovnakú hodnotu, budú sa kresliť podľa nastaveného poradového čísla.
Čiara
Definuje sa farba čiary, štýl (plná, bodkovaná, atď. ...), transparentnosť farby (0-priehľadná, 100-nepriehľadná) a hrúbka v rozsahu 0,5 - 5,5 násobku šírky bodu na obrazovke.
Výplň
Definuje sa farba výplne, výplňová vzorka čiary a transparentnosť farby (0-priehľadná, 100-nepriehľadná).
Značka
Definuje sa farba značky, typ značky (6 typov), transparentnosť farby (0-priehľadná, 100-nepriehľadná) a zvýraznenie a paletu.
Hodnota
Definujú sa parametre pre zobrazenie číselnej hodnoty priamo v grafe.
Text | - farba textu |
Rámik | - povolí / zakáže kreslenie rámika a definovanie jeho farby |
Výplň | - povolí / zakáže výplň a definovanie jej farby a sýtosti |
Font | - typ fontu, ktorým sa zobrazí hodnota |
Umiestnenie | - umiestnenie textu vzhľadom na umiestnenie zobrazovanej hodnoty v grafe |
Paleta | - zobrazovacia paleta. Zobrazovanie kreslenia hodnoty može byť riadené zobrazovacou paletou. Podľa zobrazovanej hodnoty sa môže zmeniť viditelnosť, farba podkladu, rámika a textu. |
Iba pre poslednú hodnotu | - určuje, či sa má číselné zobrazenie hodnoty zobraziť iba pre poslednú hodnotu alebo pre všetky zobrazené pozície |
Stĺpik
Pre stĺpikový grafický priebeh sa definujú niektoré parametre, ktoré sú odlišné od parametrov ostatných typov grafických priebehov.
1 - nastavenie transparentnosti farby, 0-priehľadná, 100-nepriehľadná.
Funkcia
Pri stĺpikovom grafickom priebehu, jeden stĺpik nemusí reprezentovať jednu hodnotu objektu, ale celú skupinu
hodnôt. Jeho výška je daná výsledkom funkcie aplikovanej na skupinu hodnôt. Na výber sú nasledujúce funkcie:
Stĺpiky pre funkciu Podľa hodnoty sa vykresľujú pre každú hodnotu jedenkrát na pozícii odpovedajúcej
času hodnoty. V prípade, že graf obsahuje viacero stĺpikových priebehov, ich umiestnenie je posunuté tak, aby
sa jednotlivé stĺpiky neprekrývali. Šírka stĺpika je vypočítaná tak, aby sa
pre jeden čas vykreslila pred
umiestnením nasledovnej sady.
Musí platiť:
Úprava kreslenia stĺpikov - šírka stĺpikov môže klesnúť až na 1 bod. Týmto sa zmenšuje pravdepodobnosť, že stĺpik zobrazuje viacero hodnôt (v prípade, že je viacero hodnôt v priestore potrebnom na kreslenie stĺpika).
Perióda
Perióda pre stĺpiky udáva minimálnu možnú periódu pre vykresľovanie stĺpikov. Skutočná zobrazená
perióda však môže byť väčšia v závislosti od aktuálnej šírky časovej osi. Skutočná perióda bude
vždy násobkom tejto periódy.
Limity pre zobrazenie stĺpika ...
Limity sa určujú len pri stĺpikovom type grafického priebehu. Definícia priebehu umožňuje farebne
rozlíšiť zobrazenie hodnôt podľa toho, či sa daná hodnota nachádza:
Každej z vymenovaných skupín hodnôt je možné priradiť jednu farbu. Hodnoty medzi dolným a horným limitom
(normálny stav) sa zakresľujú do grafu farbou, ktorá bola vybratá pre grafický priebeh v okne „Konfigurácia
objektu“.
Uvedený spôsob zobrazovania hodnôt podľa limitov je možné zakázať – voľba Nepoužiť.
Výber voľby Podľa zdroja znamená, že ako limity sa použijú limitné hodnoty definované pri konfigurácii
objektu:
Použiť definované umožňuje priamo definovať limity zápisom do vstupných políčok VLL, LL, HL a VHL.
Pruh
Pruhový grafický priebeh je vhodný pre zobrazovanie časových priebehov alarmov, prípadne iných
objektov, ktoré nadobúdajú diskrétne hodnoty. Takýto priebeh musí mať priradenú digitálnu os.
Pre pruhový grafický priebeh sa definujú niektoré parametre, ktoré sú
odlišné od parametrov ostatných typov grafických priebehov.
Kresliť na plnú výšku digitálnej úrovne
Určuje, či pruhový grafický priebeh bude kreslený v plnej výške úrovne na
digitálnej osi, alebo len
do polovice tejto úrovne (staršie verzie systému D2000).
Rámik
Definuje sa orámovanie vykreslených priebehov, farba a hrúbka v rozsahu 0,5
- 5,0 násobku šírky bodu na obrazovke.
Hodnota
Obsahuje zoznam možných hodnôt objektu, ktorého priebeh bude zobrazovaný. Maximálny počet hodnôt je
10. Pre každú z hodnôt definujeme spôsob zobrazenia pruhu - Farba, Výplň a
Krytie (0-priehľadná, 100-nepriehľadná). Výber
prázdnej výplne znamená, že pruh pre danú hodnotu nebude zobrazovaný.
Sviečkový / OHLC graf / BoxPlot
Graf pracuje v dvoch módoch:
Na výber sú nasledovné typy grafických priebehov:
Poznámka: Súčtové, rozdielové a znamienkové priebehy vypočítavajú priebeh pridaním (odrátaním) k vypočítanej hodnote predošlého súčtového (rozdielového) priebehu. Nedefinovaná hodnota je chápaná ako hodnota 0. V prípade znamienkového priebehu sa zvlášť spočítavajú kladné zložky priebehu ku kladným zložkám predošlého priebehu a zvlášť záporné zložky k záporným zložkám predošlého priebehu (príklad znamienkového grafu je uvedený nižšie).
Ukážky grafov:
čiarový priamy | čiarový lomený | stĺpikový |
bodový | pruhový |
Ďalšie typy sú v nasledovnom obrázku:
Príklad znamienkového súčtovania:
Nastavenie priebehov:
Dáta:
priebeh 1: 50,30,-50
priebeh 2: -10,10,20
priebeh 3: -30,20,-20
priebeh 4: 0
Výsledok:
Nastavenie určuje poradové číslo grafu (predchodcu) v tabuľke, ku ktorému sa graf pripočíta (odpočíta).
Ak je hodnota parametra 0, za predchodcu sa vezme najbližší predchádzajúci objekt v
zozname objektov, ktorého typ priebehu je súčtový
/ rozdielový.
Graf bude pripočítaný (odpočítaný) iba v prípade, ak má parametre Priradená
os a Kreslenie definované rovnako ako jeho predchodca.
Poznámka 1: Parameter sa zobrazí len pre súčtové alebo rozdielové grafy (pozri parameter
Typy grafických priebehov).
Poznámka 2: Nedefinovaná hodnota sa chápe ako nula.
Ak je parameter označený, daný priebeh v grafe je viditeľný a užívateľ v grafe vypne zobrazovanie
priebehu predchodcu, zároveň sa vypne aj zobrazenie tohto priebehu (a aj zobrazenie priebehu objektu,
pre ktorý je daný priebeh predchodcom a tento parameter má označený, atď.).
Ak bol daný priebeh v grafe vypnutý touto činnosťou, zapnutie zobrazenia priebehu predchodcu zapne aj
zobrazenie tohto priebehu.
Poznámka: Uvedené činnosti sú rekurzívne pre všetkých nasledovníkov.
Príklad:
V grafe sú definované tri objekty: Obj1, Obj2 a Obj3. Objekt Obj1 je
predchodcom objektu Obj2 a Obj2 je predchodcom objektu Obj3. Všetky objekty majú
označený parameter Skryť s predchodcom a sú viditeľné v grafe.
Vypnutie zobrazenia objektu Obj1 v grafe, vypne aj zobrazenie objektov Obj2 a Obj3.
Opätovné zapnutie zobrazenia objektu Obj1 zároveň zobrazí aj objekty Obj2 a Obj3.
Označený parameter umožňuje kresliť súčtový / rozdielový graf od jeho predchodcu, bez ohľadu na to, či
je zobrazenie predchodcu v grafe zapnuté alebo nie.
Pre správne fungovanie, parameter Sčítať / odčítať
aj skryté musí byť takisto označený.
Príklad:
V grafe sú definované 3 objekty. Objekt Obj1 je predchodcom objektu
Obj2 a Obj2 je predchodcom
objektu Obj3.
Ich priebehy sú zobrazené v obrázku č.1.
Na obrázku č.2 je vypnuté zobrazenie Obj2 a
Obj3 má označený parameter Kresliť od predchodcu.
Na obrázku č.3 je vypnuté zobrazenie Obj2 a
Obj3 nemá označený parameter Kresliť od predchodcu.
Na obrázku č.4 je vypnuté zobrazenie Obj2,
Obj3 nemá označené parameter Kresliť od predchodcu, a ani
parameter Sčítať/odčítať aj skryté nie je označený (t.j. priebeh objektu
Obj3 sa kreslí podľa priebehu Obj1).
obr. 1 | obr. 2 | obr. 3 | obr. 4 |
Každému objektu, zobrazovanému v grafe, je potrebné priradiť niektorú z definovaných osí. Priradenie osi sa vykoná výberom príslušného čísla osi (1-99) zo zoznamu Číslo osi.
Znak pri čísle osi zobrazuje typ osi - A = analógová, D/<číslo> =
digitálna/počet úrovní. Úroveň a popis na digitálnej osi sa nedá zadávať, ak bod používa analógovú os, vtedy sú tieto dáta nepotrebné.
Poznámka: V prípade, že objekt je typu Boolean, musí byť tomuto objektu priradená úroveň na
digitálnej osi. Pre digitálnu os je potrebné zvoliť aj úroveň digitálnej osi, na ktorú budú hodnoty objektu
zakresľované. Použitie digitálnych osí je podrobnejšie popísané v kapitole
Konfigurácia osi.
Číslo a popis úrovne na digitálnej osi.
Je možné špecifikovať príslušnosť do určitého pásma. Povolené hodnoty pásiem sú 0....50.
Výsledok tohto nastavenia sa uplatní pri zobrazení do pásiem podľa bodov zvolením tejto voľby v konfiguračnom
okne grafu alebo kliknutím na ikonu v ovládacom paneli nad oknom grafu. Pre viac informácií o tejto
téme - viď kapitola konfigurácia objektu - parametre.
Spôsob kreslenia priebehu vzhľadom na nulovú hodnotu na osi Y.
Umožňuje pre bod na grafe nastaviť citlivosť, aby sa zobrazovali hodnoty.
Hodnota sa zobrazí s inou y-súradnicou, ako mala predošlá hodnota iba vtedy, ak zmena tejto hodnoty je väčšia ako nastavená citlivosť.
Napríklad príde hodnota 0.000589, ktorá sa nakreslí v grafe. Následná hodnota je 0.000587
a tá sa nakreslí ako zmena v grafe iba vtedy, ak je citlivosť nastavená na 0.000001, inak sa
ďalej kreslí čiara na úrovni 0.000589.
Voľba umožňuje potlačiť kreslenie dát do budúcnosti. Niektoré priebehy môžu mať predpripravené dáta do budúcnosti, napr. predikčné priebehy. Zaškrtnutím tejto voľby je obmedzené kreslenie týchto dát iba po aktuálny čas.
Riadi výpočet vynechávania medzier - priestorov bez dát, pri kreslení grafu.