Windows prvok - Výberové tlačidlo


Windows prvok - Výberové tlačidlo (Radio button) slúži na výber jednej voľby z niekoľkých preddefinovaných. Výberové tlačidlo sa nepoužíva samostatne, vždy použijeme jedno tlačidlo pre jednu možnú voľbu. Množina výberových tlačidiel, na ktoré je pripojený ten istý objekt je považovaná za jednu skupinu. V ukážke sú zobrazené dve skupiny - "výber obľúbeného denníka" a "výber obľúbenej TV stanice".


Ukážka

Ukážka - Windows prvok typu Výberové tlačidlo

Vytvorenie výberového tlačidla


  1. V nástrojovej lište Kreslenie stlačte tlačidlo Výberové tlačidlo Výberové tlačidlo.
  2. Umiestnite kurzor na pozíciu v schéme, kde bude roh tlačidla a kliknite myšou.
  3. Umiestnite kurzor na pozíciu v schéme, kde bude protiľahlý tlačidla a kliknite myšou.


Pravidlá pre definovanie skupiny výberových tlačidiel


  1. V okne Nastavenie poradia Windows prvkov umiestnite výberové tlačidlá jedno za druhým.
  2. Pre prvé výberové tlačidlo v skupine zaškrtnite parameter Skupina.
  3. Pre prvý Windows prvok, ktorý v okne Nastavenie poradia Windows prvkov nasleduje po danej skupine, takisto zaškrtnite parameter Skupina.


Upozornenie: V niektorých prípadoch pri nedodržaní pravidiel v operačných systémoch Windows môže dôjsť k zacykleniu vyhodnotenia stlačenia výberového tlačidla a to môže spôsobiť zablokovanie procesu D2000 HI.


Konfigurácia parametrov výberového tlačidla prebieha v paletke Pripojenie objektu prostredníctvom nasledujúcich záložiek:


Pripojenie



Pripojený objekt


Výber objektu na pripojenie. Pripojený objekt určuje, ktoré výberové tlačidlo zo skupiny bude aktívne a naopak, hodnota pripojeného objektu sa zmení vždy po zmene aktívneho výberového tlačidla užívateľom. Hodnota pripojeného objektu sa rovná poradiu aktívneho výberového tlačidla v rámci svojej skupiny. V ukážke sú momentálne aktívne tlačidlá "SME" a "ČT1", to znamená, že hodnoty pripojených objektov budú 1 a 2. Pripojený objekt musí mať celočíselný typ hodnoty.


V prípade objektu typu Štruktúrovaná premenná, je potrebné určiť, hodnota ktorej bunky bude pripojená k tlačidlu. Jednoznačná pozícia bunky v štruktúrovanej premennej je definovaná názvom stĺpca (parameter Stĺpec) a číslom riadku (parameter Riadok). Pre objekt typu Pole hodnôt je potrebné určiť, ktorý prvok poľa má byť pripojený k tlačidlu.


Skript



Referenčná premenná


Slúži na pomenovanie tlačidla pre použitie v skripte formou referenčnej premennej.


Metadáta


Priradenie aplikačných dát (metadáta) grafickému objektu. Ak má objekt nejaké metadáta, zobrazí sa v tlačidle meno prvého záznamu metadát. Ak má viac záznamov bude za menom ",..." .


Udalosť


Výber udalosti pre tlačidlo. Zoznam obsahuje nasledovné udalosti:



Obsluha udalosti


Definovanie udalosti zvolenej v parametri Udalosť.


Info text/URL



Info text


Definovanie informačného textu, ktorý sa zobrazí formou bublinkovej nápovedy pri nastavení ukazovateľa myši nad tlačidlom po otvorení schémy v procese D2000 HI.
Možnosť použiť Slovník (pre otvorenie stlačte CTRL+L).


URL


Definovanie URL adresy pre otvorenie internetovej stránky zo schémy. Adresa sa dá nastaviť aj zo skriptu schémy prostredníctvom funkcie %HI_SetOBJURL.


Parametre


Text


Definovanie textu zobrazeného vedľa výberového tlačidla. Reťazec môže zobrazovať aj tzv. živé hodnoty objektu definovaného parametrom Pripojený objekt, ale takéto reťazce musia mať špeciálny formát - podrobnejšie informácie v kapitole Formátovacie masky. Možnosť použiť Slovník (pre otvorenie stlačte CTRL+L).

Ak chceme dosiahnuť podobný efekt ako na ukážke, teda text, kde je niektorý znak podčiarknutý, uvedieme pred takýto znak symbol &. Označené tlačidlo na ukážke má parameter Text definovaný na - &STV1. Znak, ktorý je podčiarknutý, slúži potom v kombinácii s klávesom Alt pri zobrazení schémy v procese D2000 HI ako klávesová skratka - rýchla voľba. Napr. pre tlačidlo z ukážky bude rýchla voľba Alt+O. Rýchla voľba z klávesnice má presne taký efekt ako stlačenie tlačidla pomocou myši.

Poznámka: Použitie klávesových skratiek nie je funkčné pre schému typu MDI (parameter Typ okna - voľba Na ploche HI), pokiaľ táto nie je podschémou inej schémy.




Viditeľný


Parameter určuje, či tlačidlo bude viditeľné pri prvom otvorení schémy v procese D2000 HI. Parameter je možné meniť zo skriptu pomocou funkcie %HI_SetVisible.


Zakázaný


Parameter určuje, či tlačidlo bude pri prvom otvorení schémy v procese D2000 HI aktívne alebo neaktívne. Parameter je možné meniť zo skriptu pomocou funkcie %HI_SetEnable.


Skupina


Parameter slúži na podporu tvorby skupín výberových tlačidiel. Ak má aktívna schéma s výberovými tlačidlami nastavený typ okna na Dialógové (pozri Parametre grafickej schémy) je možné pohybovať sa v rámci výberových tlačidiel jednej skupiny pomocou šípok. Na to je však potrebné nastaviť parameter Skupina pre prvý objekt v rámci skupiny a tiež pre prvý objekt za skupinou.
Viac informácií o poradí jednotlivých Windows prvkov v skupine sa dozviete v kapitole Poradie Windows prvkov.



Farba podkladu

Pri niektorých windows prvkoch je možné nastaviť farbu podkladu. Ak je v políčku písmeno D použije sa default farba z windowsov.Ak je nastavený príznak priehľadný, farba sa neuplaní.


Viacriadkový

Zobrazovaný text môže byť zobrazený vo viacero riadkoch


Zalamovanie

Platí pre Viacriadkový vstup textu. Spôsobuje automatické zalamovanie (od riadkovanie) dlhého textu.


Priehľadný

Priehľadný podklad Windows prvku.

Poznámka: Priehľadnosť sa použije iba pri zobrazení Windows prvku na obrazovke monitora, nie pri tlači.


Vzhľad

Možný vzhľad rámika okolo windows prvku

Horizontálne umiestnenie

Default - základné pre daný windows prvok / Vľavo / Vstrede / Vpravo


Hore

Vertikálne umiestnenie. Bez tejto voľby je text umiestnený v strede  s touto voľbou umiestnený v hore.


Ako tlačidlo

Vzhľad výberového tlačidla - štandardný vzhľad (viď hore uvedená Ukážka - tlačidlá v časti "Obľúbený denník") alebo stlačiteľné tlačidlo (viď hore uvedená Ukážka - tlačidlá v časti "Obľúbená TV stanica").



Bmp


Kliknutím na tlačidlo umiestnené napravo sa otvorí zoznam bitových máp. Vzhľad je vždy ako stlačiteľné tlačidlo.

Kliknutím na tlačidlo X  umiestnené napravo dole sa bitová mapa odoberie.

Poznámka pre aplikáciu D2000 Tenký klient


Bitové mapy nie sú podporené.
Viac pravidiel na stránke Pravidlá kreslenia a vlastnosti objektov pre D2000 Tenký klient.


Bmp2


Kliknutím na tlačidlo umiestnené napravo sa otvorí zoznam bitových máp. Zvolená bitová mapa sa objaví v tlačidle v procese D2000 HI len ak je tlačidlo zakázané (zaškrtnutá voľba Zakázaný).

Kliknutím na tlačidlo X  umiestnené napravo dole sa bitová mapa odoberie.

+Text B T

Ak je definovaná bitová mapa zobrazí sa s ňou aj text umiestnenie je bitová mapa a vedľa nej text.

+Text B-T

Ak je definovaná bitová mapa zobrazí sa s ňou aj text umiestnenie je bitová mapa a pod ňou text.


Font


Kliknutím na tlačidlo umiestnené napravo sa otvorí zoznam definovaných textových štýlov. Štýl vybratý z tohto zoznamu sa použije pre popis tlačidla. Pravá časť dialógového okna obsahuje zoznam textových štýlov, ľavá časť ukážku z vybraného štýlu. Viac sa o textových štýloch dozviete v kapitole Konfigurácia textových štýlov.

Poznámka: Font je možné zmeniť zo skriptu pomocou funkcie %HI_SetFontStyle.


Farba textu

Farba textu a jej výber. Ak je v políčku písmeno D použije sa default farba z windowsov.

Poradie objektov je pri výberových tlačidlách zvlášť dôležité, lebo vlastne určuje hodnotu príslušného výberu v rámci skupiny.


Napíšte komentár