Obsah |
---|
Vo verzii 10.1.39-build4 pribudla do knižnice JAPI možnosť aplikačne definovať objekty, ktoré výrazným spôsobom prispievajú k typovo bezpečnej komunikácii pri RPC volaniach. Balíček sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations
obsahuje triedy a anotácie pre definovanie mapovania.
...
Obidve časti využívajú princípy mapovania D2000 Unival-u popísané v nasledujúcej časti.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Transformácie hodnôt typu unival na základné Java typy a späť je jedným zo základných kameňov pokročilého mapovania.
Unival hodnota je kompozitná, skladá sa z hodnoty a viacerých atribútov. V mnohých prípadoch je však zaujímavá len hodnota samotná, prípadne indikátor jej platnosti, ale len málokedy ďalšie atribúty. Hodnota a jednotlivé atribúty sa preto mapujú na objekty základných Java typov každý zvlášť.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Atribút platnosť hodnoty a hodnota samotná sú vzájomne veľmi silne previazané. Unival buď obsahuje platnú hodnotu, alebo má hodnotu neplatnú a vtedy sa správa, ako keby hodnotu vôbec nemal. Z toho dôvodu sú hodnota a atribút platnosť hodnoty mapované spoločne na objektové typy. Napríklad celočíselná hodnota je mapovaná typom Integer. Ak je hodnota unival-u platná, mapuje sa na hodnotu, ak je neplatná, mapuje sa ako null
.
...
D2000 typ | Java typ |
Logický ( | VBool, Boolean4 Anotácie JAPI pre pokročilé mapovanie na objekty D20001 |
Celočíselný ( | Integer |
Reálny ( | Double |
Absolútny čas ( | |
Relatívny čas ( | Double |
Text ( | String |
Štruktúrovaný ( | List<T>4 Anotácie JAPI pre pokročilé mapovanie na objekty D20003 |
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Pre mapovanie unival atribútov slúžia anotácie ParameterAttribute
, ReturnAttribute
, ColumnAttribute
. Ich spoločným znakom je, že sú parametrizované typom unival atribútu, na ktorý definujú väzbu. Rovnako ako hodnota unival-u, aj atribúty sú mapované výlučne na objektové typy. Avšak pokus o transformáciu prázdneho odkazu (null) na hodnotu unival atribútu je vyhodnotený ako chyba. Nasledujúca tabuľka obsahuje zoznam podporovaných transformácií:
...
Zoznam podporovaných atribútov je krátky, obsahuje len mapovania, ktoré boli doteraz potrebné. V budúcnosti bude tento zoznam rozšírený na požiadanie.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Štruktúrované Unival hodnoty sú štandardným spôsobom reprezentované typom UnivalRecord
, ktorého hodnotová časť obsahuje objekt typu sk.ipesoft.d2000.datatable.Table
. Pre mnohé aplikácie je však výhodnejšie pracovať s jednoduchšou reprezentáciou, v ktorej je štruktúrovaná hodnota reprezentovaná objektom typu java.util.List
, ktorého prvky reprezentujú jednotlivé riadky. V jednom zozname sú všetky prvky objektmi tej istej aplikačne definovanej triedy, ktorá je anotáciami mapovaná na bunky štruktúrovanej hodnoty.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Na obrázku je uvedená definícia štruktúry SD.Person, ktorá poslúži ako príklad. Nasleduje mapovanie definície štruktúry na triedu Person
.
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.UnivalAttributeType;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.UnivalConvertor;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.structureBinding.ColumnAttribute;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.structureBinding.ColumnValue;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.structureBinding.ConvertedColumnValue;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.structureBinding.MulticonvertedColumnValue;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.structureBinding.StructureDefinition;
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.sharedResources.ConversionResult;
import sk.ipesoft.d2000.datatable.ColumnType;
@StructureDefinition(name = "SD.Person")
public class Person {
private ConversionResult convertedName;
private Integer id;
private List<ConversionResult> multiConvertedName;
private String name;
private Long nameTime;
public Person() {
this.id = null;
this.name = null;
this.nameTime = 0L;
this.convertedName = null;
this.multiConvertedName = Collections.emptyList();
}
public Person(Integer id, String name, Long nameTime) {
this.setId(id);
this.setName(name);
this.setNameTime(nameTime);
}
public ConversionResult getConvertedName() {
return convertedName;
}
@ConvertedColumnValue(name = "Name")
public void setConvertedName(ConversionResult convertedName) {
this.convertedName = convertedName;
}
@ColumnValue(name = "Id", columnType = ColumnType.integer)
public Integer getId() {
return id;
}
public final void setId(Integer id) {
this.id = id;
}
public List<ConversionResult> getMultiConvertedName() {
return multiConvertedName;
}
@MulticonvertedColumnValue(name = "Name")
public void setMultiConvertedName(List<ConversionResult> multiConvertedName) {
this.multiConvertedName = multiConvertedName;
}
@ColumnValue(name = "Name", columnType = ColumnType.text)
public String getName() {
return name;
}
public final void setName(String name) {
this.name = name;
}
@ColumnAttribute(name = "Name", attribute = UnivalAttributeType.valueTime)
public Long getNameTime() {
return nameTime;
}
public final void setNameTime(Long nameTime) {
if (nameTime == null) {
throw new NullPointerException("nameTime is null");
}
this.nameTime = nameTime;
}
} |
Trieda Person
je anotáciou @StructureDefinition
označená pre mapovanie štruktúrovanej hodnoty. Hodnota atribútu anotácie name indikuje väzbu na objekt SD.Person
.
Anotácia @ColumnValue
na metóde getName
indikuje, že metóda slúži ako getter hodnoty v bunke stĺpca Name (podľa atribútu anotácie name = "Name"
) a že sú hodnoty v tomto stĺpci textového typu (podľa atribútu anotácie columnType = ColumnType.text
). JAPI bude pri spracovaní tejto anotácie vyžadovať prítomnosť setter metódy Trieda Person je anotáciou @StructureDefinition označená pre mapovanie štruktúrovanej hodnoty. Hodnota atribútu anotácie name indikuje väzbu na objekt SD.Person.
Anotácia @ColumnValue na metóde getName indikuje, že metóda slúži ako getter hodnoty v bunke stĺpca Name (podľa atribútu anotácie name = "Name") a že sú hodnoty v tomto stĺpci textového typu (podľa atribútu anotácie columnType = ColumnType.text). JAPI bude pri spracovaní tejto anotácie vyžadovať prítomnosť setter metódy setName
a tiež bude očakávať, že property Name Podľa konvencie JavaBeans tvoria metódy getName a setName spolu property Name. je 4 je typu String. Obdobným spôsobom funguje anotácia @ColumnValue
na metóde getId
.
Anotácia @ColumnAttribute
na metóde getNameTime
indikuje, že metóda slúži ako getter časovej značky hodnoty (podľa atribútu anotácie attribute = UnivalAttributeType.valueTime
) v bunke stĺpca Name (podľa atribútu anotácie name = "Name"
). JAPI bude pri spracovaní tejto anotácie vyžadovať prítomnosť setter metódy setNameTime
a tiež bude očakávať, že property NameTime Podľa konvencie JavaBeans tvoria metódy getName a setName spolu property Name. je 4 je typu Date alebo Long. Pri konverzii na unival by bolo považované za chybu, ak by bola hodnota NameTime rovná null
, preto metóda setNameTime
takúto hodnotu odmietne nastaviť.
Anotácia @ConvertedColumnValue
na metóde setConvertedName
indikuje, že metóda slúži ako setter formátovanej hodnoty v bunke stĺpca Name. Ide o formátovanie hodnoty pre zobrazenie na používateľskom rozhraní.
Anotácia @MulticonvertedColumnValue
na metóde setMultiConvertedName
indikuje, že metóda slúži ako setter formátovanej hodnoty v bunke stĺpca Name pre všetky dostupné jazykové mutácie.
Všimnite si, že trieda Person
neobsahuje mapovanie buniek stĺpca Active. Pri mapovaní štruktúrovaných unival hodnôt je mapovanie jednotlivých stĺpcov nepovinné. Pri mapovaní z unival u sú hodnoty bez mapovania ignorované. Pri mapovaní do univalu sú hodnoty bez mapovania nahradené neplatnými hodnotami. Chýbajúce časové značky sú doplnené aktuálnym časom.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
So štruktúrovanými hodnotami sa v prostredí JAPI stretávame na dvoch miestach – parametre RPC volaní a hodnoty objektov typu štruktúrovaná premenná. Ak sú pre RPC použité pokročilé anotácie, štruktúrované hodnoty sú konvertované podľa mapovania automaticky. Inak je možné konvertovať medzi typom UnivalRecord a mapovanou triedou ručne, za pomoci objektu triedy UnivalConvertor.
Každá inštancia triedy UnivalConvertor
(v nasledujúcej kapitole označovaná ako convertor) potrebuje pre svoju prácu aktuálne informácie o definíciách štruktúr, ktoré pripojený JConnector sprístupňuje objektom typu D2StructureDefinitionResolver
. Na väčšinu praktických úloh je plne vyhovujúci tzv. defaultUnivalConvertor
.
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
UnivalConvertor convertor = session.getConnector().getDefaultUnivalConvertor(); |
V prípade, že by bolo žiaduce pracovať s viacerými rôznymi inštanciami, pričom každá z inštancií by poznala len vybrané mapovania, je možné získať novú inštanciu nasledovným spôsobom:
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
UnivalConvertor convertor = session.getConnector().createUnivalConvertor(); |
Z optimalizačných dôvodov je možné vykonať registráciu mapovacích tried ručne, v inicializačnej časti aplikácie, pred prvým skutočným konvertovaním štruktúrovaných hodnôt. V tomto kroku dochádza k analýze a vyhodnoteniu správnosti použitia mapovacích anotácií. Mapovanie však nie je kontrolované voči aktuálnej definícii štruktúry v systéme D2000.
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
convertor.registerStructure(Person.class); |
Explicitná registrácia je však nepovinná, convertor ju v prípade potreby vykoná automaticky, pred prvou konverziou štruktúrovanej hodnoty.
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
List<Vector> list = convertor.decodeStructure(record, Vector.class); |
...
UnivalRecord<?, ?, ?> data = convertor.encodeStructure(list, Vector.class); |
Formátovanie hodnôt jednotlivých buniek pre zobrazenie na používateľskom rozhraní v konkrétnom jazku je možné vykonať po dekódovaní hodnôt následným volaním:
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
Convertor dictionaryConvertor = session.createDictionaryConvertor(); |
...
convertor.fillConvertedValues(list, Person.class, dictionaryConvertor); |
Alebo pre konverziu do všetkých jazykov:
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
List<Convertor> dictionaryConvertors = new ArrayList<>(); |
...
for (DictionaryLanguage language |
...
: session.getConnector() .getSharedResourcesCache().getDictionaryLanguages()) |
...
dictionaryConvertors.add( |
...
session.getConnector().createDictionaryConvertor(language.getIndex())); |
...
convertor.fillMulticonvertedValues(list, Person.class, dictionaryConvertors); |
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Podľa rôznych kategórií je možné RPC volania deliť nasledovne.
Podľa toho, kto je volajúci a kto volaný:
...
S využitím JAPI knižnice je možné vytvárať odchádzajúce RPC aj prijímať prichádzajúce RPC. Spôsob realizácie je však pomerne odlišný, preto je každej kategórii venovaná samostatná kapitola.
Podľa toho, či sa čaká na výsledok volania:
...
V prostredí ESL a v prostredí internej Javy je synchrónne aj asynchrónne RPC nasmerované do tej istej procedúry (metódy). Spôsob volania vyberá volajúci na základe dohody, lebo volaný kód toto nevie ovplyvniť ani zistiť. V prostredí JAPI je vo volanom kóde RPC vidieť, či bol zavolaný synchrónne alebo asynchrónne. Pokročilými anotáciami sa dokonca dVolajúci okonca volaný kód označí tak, aby spracúval iba jeden konkrétny z dvoch typov volania.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Volanie RPC je systémom D2000 prenášané ako správa zložená z viacerých častí:
- adresa volajúceho
- HOBJ procesu (proces typu Event Handler, HI, Session),
- dynamické HOBJ vykonávaného objektu (objekt typu Event, Schéma alebo 0 ak je volajúci Session),
- príznak, či RPC volanie pochádza z prostredia interného Java run-time,
- adresa volaného
- HOBJ procesu (proces typu Event Handler, HI, Session),
- HOBJ vykonávaného objektu (objekt typu Event, Schéma alebo 0 ak je volajúci Session),
- príznak, či RPC volanie smeruje do prostredia interného Java run-time,
- číslo inštancie vykonávaného objektu (ak ide o „inštančne" vytvorený Event alebo Schému a HOBJ objektu bolo bázové, inak 0),
- identifikátor volanej RPC
- meno
- HOBJ objektu ESL Interface, ak ide o implementáciu RPC definovanej v ESL Interface, inak 0,
- hodnoty parametrov volania,
- príznak, či ide o synchrónne Volajúci čaká na dokončenie vykonávania RPC a môže tak získať návratové hodnoty parametrov. alebo asynchrónne Volajúci pokračuje vo vykonávaní hneď po odoslaní správy a nemá žiadnu spätnú väzbu o vykonaní. volanie.5 alebo asynchrónne6 volanie.
Klasický spôsob volania RPC prostredníctvom JAPI vyžadoval, aby volajúci pri každom volaní uviedol všetky položky okrem adresy volajúceho (ktorú doplnil D2Connector). Nevýhodou tohto prístupu je predovšetkým chýbajúca typová kontrola hodnôt parametrov volania ako aj ich prácne vytváranie. Nepohodlná je tiež nutnosť ručne získať a ukladať HOBJ objektov a procesov.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
...
...
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
RPC PROCEDURE Parse(IN TEXT _text, INT _result) _result := %StrToI(_text) END Parse \\ \\ RPC PROCEDURE Square(REAL _value) _value := _value * _value END Square \\ \\ RPC PROCEDURE Redim(IN INT _n, RECORD NOALIAS(SD.Person) _data) REDIM _data\[_n\] END Redim \\ \\ RPC PROCEDURE SetValue(IN TIME _value) U.Value := _value TIME _value\TIM END SetValue \\ \\ RPC PROCEDURE GetDataAndMetadata(RECORD NOALIAS(SD.Person) _data, RECORD NOALIAS(SD.Metadata) _metadata) ... END Redim \\ \\ BEGIN END |
Uvedený
...
ESL
...
kód
...
predstavuje
...
zdrojový
...
kód
...
server
...
event-u
...
E.Service
,
...
ktorého
...
rodič
...
je
...
proces
...
SELF.EVH
.
...
Väčšina
...
procedúr
...
má
...
pre
...
ilustratívnosť
...
implementované
...
jednoduché
...
telo.
...
RPC
...
GetDataAndMetadata
...
telo
...
nemá,
...
pretože
...
by
...
bolo
...
príliš
...
zložité.
...
Ilustruje
...
však
...
príklad
...
procedúry,
...
ktorá
...
má
...
viac
...
ako
...
jeden
...
výstupný
...
parameter7 .
V nasledujúcich podkapitolách bude postupne po častiach uvedený zdrojový kód, ktorý by za normálnych okolností tvoril jeden súbor.
4.3.2.1 Jednoduché mapovanie vstupného a výstupného parametra
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
import java.util.Date; |
...
import java.util.List; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.InOut; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.ParameterDirectionType; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.ParameterType; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.UnivalAttributeType; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.Event; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.Parameter; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ParameterAttribute; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ParameterValue; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.RPC; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ReturnValue; |
...
@Event(name = "E.Service") |
...
public interface Service |
...
{ |
...
@RPC(name = "Parse", |
...
asynchronous = false, |
...
parameters |
...
= { @Parameter(name = "value", type = ParameterType.text, inOut = false), |
...
@Parameter(name = "result", type = ParameterType.integer, inOut = true) |
...
}) |
...
@ReturnValue(name = "result") |
...
public Integer parse( |
...
@ParameterValue(name = "value") String value); |
...
} |
Anotácia @Event
indikuje, že rozhranie Service
slúži na mapovanie RPC volaní z JAPI. Nepovinný parameter name v tomto prípade indikuje, že je mapovaný objekt E.Service
.
Rozhranie má jednu metódu – parse
. Anotácia @RPC
na tejto metóde indikuje, že volanie tejto metódy má byť premenené na odchádzajúce RPC volanie. Parametre anotácie majú nasledovný význam:
name = "Parse"
➔ definuje identifikátor volanej RPC, ktorý musí byť zhodný s identifikátorom v ESL.asynchronous = false
definuje ➔ definuje, že volanie má prebehnúť synchrónne a teda, že sa po zavolaní má počkať na výsledok.parameters = {...
definuje ➔ definuje zoznam „formálnych" parametrov RPC. Tento zoznam musí v presnom poradí uvádzať, aké parametre sú v ESL deklarované.- name lokálna
name
➔ lokálna identifikácia parametra. Tento identifikátor sa môže líšiť s názvom parametra v ESL, lebo rozsah platnosti tohto identifikátora je len v rámci mapovania tejto RPC. (Odkazujú sa naň ďalšie anotácie, ale inde sa nepoužíva.) - type deklarovaný
type
➔ deklarovaný typ hodnoty parametra. - inOut
inOut = false
, resp.inOut = true
indikuje ➔ indikuje, či je parameter deklarovaný ako vstupný (v ESL je pred typom kľúčové slovo IN) alebo vstupno-výstupný a teda jeho výsledná hodnota bude prenesená naspäť.
- name lokálna
Anotácia @ReturnValue
slúži na previazanie návratovej hodnoty metódy s návratovou hodnotou niektorého z parametrov. Parameter anotácie name = "result"
indikuje, že to má byť návratová hodnota 2. parametra zo zoznamu formálnych parametrov kvôli zhode v identifikátoroch. Typ návratovej hodnoty Integer
zodpovedá typu formálneho parametra podľa tabuľky v kapitole 5 4.1.1. Dôležitou podmienkou je, aby bol formálny parameter označený ako vstupno-výstupný.
Anotácia 1. parametra metódy @ParameterValue
indikuje, že hodnota tohto parametra má byť premenená na vstupnú hodnotu 1. formálneho parametra (podľa parametra anotácie name = "value"
). Typ hodnoty String zodpovedá typu formálneho parametra podľa tabuľky v kapitole 5v kapitole 4.1.1.
Zaujímavý je tiež fakt, že pre 2. formálny parameter (result) nie je definované mapovanie vstupnej hodnoty. V takomto prípade je pri volaní RPC procedúry nastavený 2. parameter na neplatnú (invalidnú) hodnotu.
4.3.2.2. Mapovanie vstupno-výstupného parametra
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
@RPC(name = "Square", |
...
parameters = |
...
{ @Parameter(name = "v", type = ParameterType.real) |
...
}) |
...
@ReturnValue(name = "v") |
...
public Double sqare_1( |
...
@ParameterValue(name = "v") Double value); |
...
@RPC(name = "Square", |
...
parameters = |
...
{ @Parameter(name = "v", type = ParameterType.real) |
...
}) |
...
public void sqare_2( |
...
@ParameterValue(name = "v") InOut<Double> value); |
Metódy square_1
a square a square_2
mapujú obidve tú istú RPC (je to dovolené). V porovnaní s predošlým príkladom je však niekoľko odlišností v použití anotácie @RPC
a @Parameter
:
- parameter
RPC.asynchronous
nie je uvedený, lebo je nepovinný a v takom prípade nadobúda automaticky hodnotufalse
. - parameter
Parameter.inOut
nie je uvedený, lebo je nepovinný a v takom prípade nadobúda automaticky hodnotutrue
.
Metódy square_1
a square a square_2
sa vzájomne odlišujú spôsobom, akým mapujú parameter volania:
square_1
rozdeľuje vstupnú a výstupnú časť parametra RPC procedúry na vstupný parameter a návratovú hodnotu metódy.square_2
ponecháva vstupnú aj výstupnú časť parametra RPC procedúry v parametri metódy. Pretože Java ako jazyk nemá vstupno-výstupné parametre, parameter metódyvalue
je deklarovaný s typomInOut<Double>
.
Knižnica JAPI použije parameter metódy ako vstupno-výstupný (pri volaní prečíta jeho vstupnú hodnotu a po skončení nastaví jeho výstupnú hodnotu) vtedy, ak sú splnené nasledovné podmienky.
- formálny parameter RPC procedúry je definovaný ako vstupno-výstupný
- parameter metódy je deklarovaný s typom
InOut<>
. Generický parameter typu musí zodpovedať typu formálneho parametra. - nepovinný parameter anotácie
@ParameterValue.direction
nebol uvedený, čiže automaticky nadobudol hodnotuParameterDirectionType.derived
. (Rovnaké správanie by bolo dosiahnuté, keby bol explicitne nastavený na hodnotuderived
aleboinout
.)
4.3.2.3. Mapovanie synchrónnej procedúry s odloženým vyhodnotením výsledku
...
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
RPC(name = "Square", |
...
parameters = |
...
{ @Parameter(name = "v", type = ParameterType.real) |
...
}) |
...
@ReturnValue(name = "v") |
...
public Future<Double> sqare_3( |
...
@ParameterValue(name = "v") Double value); |
Metóda square_3
sa od metódy square_1
odlišuje typom návratovej hodnoty. Keď je typ návratovej hodnoty deklarovaný ako Future
, volanie metódy nie je blokujúce, tak ako pri bežnej synchrónnej RPC, ale skončí hneď. Výsledok je uložený vo Future
objekte, ktorého .get()
metóda zabezpečí synchrónnosť volania.zabezpečí synchrónnosť volania.
4.3.2.4. Mapovanie parametra so štruktúrovaným typom
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
@RPC(name = "Redim", |
...
parameters = |
...
{ @Parameter(name = "n", type = ParameterType.integer, inOut = false), |
...
@Parameter(name = "r", type = ParameterType.record, recordType = Person.class) |
...
}) |
...
@ReturnValue(name = "r") |
...
public List<Person> redim( |
...
@ParameterValue(name = "n") Integer length, |
...
@ParameterValue(name = "r") List<Person> data); |
Metóda redim
mapuje RPC, ktorej druhým formálnym parametrom je štruktúrovaná hodnota. Pre správne mapovanie je typ parametra v anotácii nastavený na @Parameter.type = ParameterType.record
a nepovinný parameter anotácie @Parameter.recordType = Person.class
. Použitá definícia štruktúry SD.Person
a jej mapovanie triedou Person
pochádza z kapitoly 5.2.1.
Pri použití metódy redim
bude pre účely návratovej hodnoty vytvorená nová inštancia typu List<Person>
a jej prvky budú nové inštancie typu Person
napriek tomu, že majú rovnaký obsah ako inštancie, ktoré boli použité ako parametre.parametre.
4.3.2.5. Mapovanie asynchrónneho volania a časovej značky hodnoty
...
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
@RPC(name = "SetValue", |
...
asynchronous = true, |
...
parameters = |
...
{ @Parameter(name = "v", type = ParameterType.time, inOut = false) |
...
}) |
...
public void setValue( |
...
@ParameterValue(name = "v") Date value, |
...
@ParameterAttribute(name = "v", attributeType = UnivalAttributeType.valueTime) |
...
Long valueTime); |
Metóda setValue
sa od predošlých príkladov odlišuje tým, že mapuje asynchrónne volanie (RPC.asynchronous = true
). To znamená, že z pohľadu používateľa skončí jej volanie okamžite (po odoslaní správy) a nečaká sa na doručenie odpovede o výsledku. Preto tiež asynchrónna metóda nemôže pristupovať ku výstupnej časti parametrov volania a teda nemôže použiť anotáciu @ReturnValue
alebo @ReturnAttribute
a takisto nemôže nastaviť parametre anotácií ParameterValue.direction
a ParameterAttribute a ParameterAttribute.direction
na hodnoty inout
alebo out
.
Nová anotácia @ParameterAttribute
mapuje vybraný unival atribút – v tomto prípade časovú značku hodnoty (attributeType = UnivalAttributeType.valueTime
) . Pozor, nie je dovolené zavolať metódu s null hodnotou null
hodnotou tohto parametra – mapovanie null
na atribút univalu nie je možné.
V príklade je zámerne použitý iný typ parametra value
(java.util.Date
) a parametra valueTime
(java.lang.Long
). Obidva typy je možné rovnako dobre použiť na mapovanie hodnoty vyjadrujúcej „D2000 absolútny čas", ich výber je na tvorcovi mapovania.mapovania.
4.3.2.6. Mapovanie procedúry s dvomi výstupnými štruktúrovanými parametrami
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
@RPC(name = "GetDataAndMetadata", |
...
asynchronous = false, |
...
parameters = |
...
{ @Parameter( name = "data", |
...
inOut = true, |
...
type = ParameterType.record, |
...
recordType = Person.class), |
...
@Parameter( |
...
name = "meta" |
...
, inOut = true, type = ParameterType.record, |
...
recordType = Metadata.class)}) |
...
public void getDataAndMetadata( |
...
@ParameterValue(name = "data") InOut<List<Person>> data, |
...
@ParameterValue(name = "meta") InOut<List<Metadata>> meta); |
Metóda getDataAndMetadata
mapuje procedúru s dvomi vstupno-výstupnými parametrami (2 parametre s inOut = true
). V porovnaní s predošlými metódami stojí za povšimnutie:
- Typ parametra data je
InOut<List<Person>>
Generickým ➔ Generickým parametrom kontajneraInOut
je generickýList
, ktorého parametrom je triedaPerson
, ktorej mapovanie naSD.Person
je popísané v kapitole 5 4.2.1. - Trieda Metadata mapuje definíciu štruktúry
SD.Metadata
. Jej definíciu v príkladoch neuvádzame. - Inštancia objektu typu
List
, ako aj inštancie predstavujúce jeho prvky, ktoré sa nachádzajú v kontajneri typuInOut
po skončení synchrónneho volania sú vždy iné, ako inštancie, ktoré sa v kontajneri nachádzali na začiatku volania. Toto správanie je vlastnosť knižnice JAPI.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
V nasledujúcej ukážke bude uvedený zdrojový kód triedy ExampleHandler. Je to aplikačne definovaná trieda, ktorej metódy môžu byť volané ako RPC z prostredia ESL Môžu byť volané aj z prostredia internej Javy a tiež z prostredia JAPI..
import .
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.ParameterType; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.Parameter; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ParameterValue; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.RPC; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ReturnValue; |
...
public class ExampleHandler |
...
{ |
...
@RPC(name = "Parse", |
...
parameters = |
...
{ @Parameter(name = "text", type = ParameterType.text, inOut = false), |
...
@Parameter(name = "result", type = ParameterType.integer) |
...
}) |
...
@ReturnValue(name = "result") |
...
public Integer parseInt( |
...
@ParameterValue(name = "text") String text) |
...
{ try { return Integer.parseInt(text); |
...
} catch (NumberFormatException ex) |
...
{ return null; } } } |
Metóda parseInt
má rovnaké formálne rozhranie a ja tiež funkčne zhodná s RPC s RPC PROCEDURE E.Service.Parse
uvedenou v kapitole 5 4.3.2. Pri jej mapovaní boli použité rovnaké anotácie s rovnakým významom ako na metódu Service.parse
.
Rozdiel medzi RPC Parse
napísanej v ESL a metódou ExampleHandler.parseInt
je v tom, že metódu parseInt nie je možné zavolať asynchrónne. Pre takéto volanie by sa JAPI pokúsilo nájsť druhú metódu s rovnakým formálnym rozhraním, ktoré by malo parameter RPC.asynchronous = true
.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.ParameterType; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.Parameter; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ParameterValue; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.RPC; |
...
import sk.ipesoft.d2000.d2japi.annotations.eventBinding.ReturnValue; |
...
public class HelloHandler |
...
{ |
...
@RPC(name = "Hello") |
...
public void hello( |
...
@CallerInformation(type = CallerInformationType.processHobj) Integer processHobj, |
...
@CallerInformation(type = CallerInformationType.eventHobj) Integer eventHobj, |
...
@CallerInformation(type = CallerInformationType.internalJava) Boolean java) |
...
{ ... |
...
} |
...
} |
Anotácia parametra metódy @CallerInformation
indikuje, že za hodnotu parametra má byť dosadená informácia o volajúcom. Hodnota parametra type určuje, aká informácia bude dosadená:
- processHobj – HOBJ procesu (EVH, HIP, DCC), z ktorého bola RPC zavolaná
- eventHobj – HOBJ objektu typu Event, z ktorého bola RPC zavolaná.
- internalJava – nadobúda hodnotu true, ak bola RPC zavolaná z prostredia internej Javy.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
V kapitolách 5 4.2. a 5 4.3. a ich podkapitolách boli vytvorené definície mapovania štruktúrovaných hodnôt (SD.Person
Person ⟺ Person
) a definície mapovania volania RPC (Service
E➔ E.Service
) a späť (trieda ExampleHandler
). Ich použitie zjednodušuje mechanickú prácu vytvárania a konverzie unival hodnôt ako aj potrebu manažovať a opakovane používať množstvo HOBJ pre volanie RPC.
Pri používaní anotácií v jazyku Java je dôležité si uvedomiť, že označenie nejakého objektu anotáciou nemá žiadne priame funkčné dôsledky. Napríklad, ak vytvoríme inštanciu triedy ExampleHandler
a následne zavoláme jeho metódu parseInt
, jej vykonanie prebehne vždy rovnako, bez ohľadu na prítomnosť alebo neprítomnosť anotácie @RPC
. Anotácie slúžia iba na to, aby sa kód, ktorý skúma iné časti kódu, vedel lepšie orientovať.
Nasledujúce príklady sa budú odkazovať na triedy vytvorené v príkladoch v kapitolách 5 4.2.1, 5 4.3.2. a 5 4.3.3. Okrem toho budú použité nasledovné objekty::
Blok kódu | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
D2Connector connector = ... // aktivne spojenie |
...
D2Session session = connector.createSession(... // aktivna session |
Na konverzie štruktúrovaných hodnôt bude použitý objekt typu UnivalConvertor
prístupný cez connector.getDefaultUnivalConvertor()
.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
V uvedenom príklade je ukážka volania RPC z prostredia JAPI. Príklad sa skladá z inicializačnej časti (kroky 1 a 2), ktorú je potrebné spraviť raz, pri štarte aplikácie, po pripojení sa ku kernelu. Ďalšie kroky (odrážky), sú príklady samotného volania, je možné použiť v ľubovoľnom poradí a opakovať podľa potreby.
- Vytvorenie tzv. Event Proxy Factory objektu. V tomto kroku je trieda
Service
analyzovaná. Nový objekt (factory) v sebe implementuje mapovanie RPC volaní podľa nájdených anotácií. Parametre volania majú nasledujúci význam:Service.class
referencia ➔ referencia na triedu, ktorá definuje mapovanie
získaniesession
➔ získanie HOBJ a parent HOBJ objektu
E.Service
Blok kódu language java theme Eclipse EventProxyFactory<Service> factory =EventProxyFactory.createFactory(Service.class, session);
- Vytvorenie tzv. Event Proxy objektu s využitím
factory
z predošlého kroku. V tomto kroku vznikne inštancia anonymnej triedy (odvodenej odjava.lang.reflect.Proxy
), ktorá implementuje rozhranieService
, aby bolo možné volať anotované metódy. Implementáciu tejto triedy generuje JAPI. Parameter volania má nasledovný význam:
asociujesession
➔ asociuje vytvorený objekt proxy s touto inštanciou Session – v jej mene budú RPC volané. Môže to byť iná inštancia, ako v kroku 1.
Blok kódu language java theme Eclipse Service proxy = factory.createDefault(session);
Nasledujú príklady samotného volania:
Jednoduché volanie RPC Parse:
Blok kódu language java theme Eclipse Integer result;
...
result = proxy.parse("12"); // Integer.valueOf(12)
...
result = proxy.parse("ab"); // null
Použitie kontajnera InOut<> vo volaní RPC Square:
Blok kódu language java theme Eclipse Double value = 5.0;
...
InOut<Double> valueContainer = new InOut<>(value);
...
proxy.sqare_2(valueContainer);
...
Double result = valueContainer.getValue();
V aplikáciách, kde dochádza k viacnásobnému pripájaniu a odpájaniu počas životného cyklu aplikácie:
- Krok 1 stačí spraviť raz, po vytvorení 1.
session
. Vzniknutúfactory
môžete považovať za platnú, pokým je aktívnyconnector
. Pre novýconnector
je potrebné vytvoriť novú factory. - Krok 2 je potrebné raz zopakovať pre každú novú
session
, z ktorej majú byť volané RPC.
Kotva | ||||
---|---|---|---|---|
|
V uvedenom príklade je ukážka volania RPC z prostredia ESL do prostredia JAPI a najmä spôsob spracovania a odpovedania na toto volanie. Príklad sa skladá z inicializačnej časti (kroky 1 a 2), po ktorej bude možné adresovať RPC volania do zvolenej session. Krok 3 je inicializáciou v ESL. Krok 4 je samotné volanie, ktorý možno podľa potreby opakovať s ľubovoľnými parametrami.
- Vytvorenie tzv. Event Wrapper Factory objektu. V tomto kroku je trieda
ExampleHandler
analyzovaná. Nový objektfactory
v sebe implementuje spracovanie prichádzajúcich RPC volaní a ich mapovanie na volania metód triedyExampleHandler
. Význam použitých parametrov je nasledovný:ExampleHandler.class
referencia ➔ referencia na triedu, ktorá definuje mapovanie
prekladsession
➔ preklad mien
Blok kódu language java theme Eclipse EventWrapperFactory<ExampleHandler> factory = EventWrapperFactory.createFactory(ExampleHandler.class, session);
Registrácia inštancie triedy
ExampleHandler
pre prijímanie RPC volaní do konkrétnej session. Po tomto kroku bude možné adresovať volanie RPCParse
aj do použitejsession
.Blok kódu language java theme Eclipse ExampleHandler handler = new ExampleHandler();
...
factory.registerNewHandler(session, handler);
Uloženie HOBJ dynamického objektu
session
, aby bolo možné neskôr volať späť. V tele ľubovoľnej RPC v ESL je možné zistiť adresu (HOBJ procesu a objektu) volajúceho nasledovným spôsobom:Blok kódu language esl theme RDark INT _sessionHobj
...
RPC PROCEDURE Register
...
_sessionHobj := %GetRPCCallerProcess()
...
END Register
...
unmigrated-wiki-markup
Volanie
RPC z prostredia ESL. Namiesto mena objektu je použité
[(0)]
pretože v JAPI neexistuje ekvivalent objektu typ Event. Namiesto mena procesu je použité (_sessionHobj
) pretožesession
je v D2000 DODM dynamický objekt typu proces a na jeho meno sa nedá použiť ako identifikátor v zdrojovom kóde.Blok kódu language esl theme RDark INT _r CALL z prostredia ESL. Namiesto mena objektu je použité \[(0)\] pretože vParse("12", _JAPI_r) neexistuje ekvivalent objektu typ Event. Namiesto mena procesu je použité (_sessionHobj) pretože session je v D2000 DODM dynamický objekt typu proces a na jeho meno sa nedá použiť ako identifikátor v zdrojovom kóde.
Značky Wiki |
---|
INT _r
CALL \[(0)\] Parse("12", _r) ON (_sessionHobj)
\\ |
ON (_sessionHobj)
...
1 D2000 logická hodnota je štandardne mapovaná vymenovaným typom sk.ipesoft.d2000.base.VBool. Pre zjednodušenie použitia je umožnené mapovať typom java.lang.Boolean, pričom je hodnota vOscillate mapovaná ako false. Kotva 1 1
2 Počet milisekúnd od UNIX epochy (1. 1. 1970 00:00:00 GMT). Pozor, systém D2000 používa inú epochu, jej hodnota je uložená v objekte sk.ipesoft.d2000.utils.D2Time.d2TimeEpoch. Kotva 2 2
3 Generický parameter T musí zodpovedať použitej definícii štruktúry. Kotva 3 3
4 Podľa konvencie JavaBeans tvoria metódy getName a setName spolu property Name. Kotva 4 4
5 Volajúci čaká na dokončenie vykonávania RPC a môže tak získať návratové hodnoty parametrov. Kotva 5 5
6 Volajúci pokračuje vo vykonávaní hneď po odoslaní správy a nemá žiadnu spätnú väzbu o vykonaní. Kotva 6 6
7 Rovnako v dokumente neuvádzame definíciu a mapovanie pre SD.Metadata, lebo nie je potrebné. Kotva 7 7
8 Môžu byť volané aj z prostredia internej Javy a tiež z prostredia JAPI Kotva 8 8 Kotva