Aktívne schémy sú schémy obsahujúce tzv. skript. Skript je zdrojový text, zapísaný v jazyku ESL (Event Script Language), slúžiaci na ovládanie schémy a jej elementov. Aktívne schémy sú vhodné na interaktívnu komunikáciu s užívateľom, zadávanie dát, tvorbu rôznych vstupných, prehľadových a ovládacích formulárov a pod. Podpora Aktívnych schém v systéme D2000 pozostáva z nasledovných prvkov:

Skripty sú veľmi podobné systémovým eventom - používajú spoločný jazyk ESL a podporujú tú istú množinu akcií. Skripty však majú oproti systémovým eventom mnohé odlišnosti:

Princíp činnosti aktívnej schémy

Princíp činnosti aktívnej schémy je znázornený na obrázku. Grafický objekt GO je pomenovaný referenčnou premennou _N1. Pomenovanie sa prevedie v paletke Pripojenie objektu v záložke Skript. Týmto menom je daný grafický objekt jednoznačne identifikovateľný v rámci skriptu. Na obrázku je tiež vidieť, že aktívna schéma obsahuje skript, ktorý sa skladá z obslúh jednotlivých udalostí. Grafický objekt GO má na zobrazenie pripojenú lokálnu premennú schémy _L1 (paletka Pripojenie objektu, záložka Pripojenie), ktorá má celočíselný typ hodnoty. Prístupom k tejto premennej z tela skriptu je možné čítať, resp. modifikovať obsah grafického objektu GO.

Konfigurácia skriptu aktívnej schémy prebieha v D2000 GrEditor. Konfigurácia aktívnej schémy je možná len pri dodržaní podmienok:

Procesy systému