Pod vyhodnotením palety rozumieme určenie výsledných vizuálnych parametrov grafického objektu. Paleta sa v procese D2000 HI vyhodnocuje vždy pri zmene komplexnej hodnoty pripojeného objektu.


Najskôr je potrebné vysvetliť pojem platnosť stavového skriptu vzhľadom k aplikovanej hodnote. Stavový skript je platný, ak aplikovaná hodnota obsahuje všetky stavy obsiahnuté v stavovom skripte. Napríklad skript True, Weak je platný, ak aplikovaná hodnota je True a zároveň je v stave Weak.
Za každým kľúčovým slovom môže byť uvedený jeden zo znakov +, -. Znak - znamená, že stav určený príslušným kľúčovým slovom nesmie aplikovaná hodnota mať, aby bol skript platný. Znak + je povolený len z dôvodu kompletnosti a nemá žiadnu funkciu. Napríklad skript True, Weak-, FB- je platný, ak aplikovaná hodnota je True, zároveň nie je v stave Weak a užívateľský príznak (flag) B má hodnotu False.


Popis hodnoty a stavu automaticky predpokladá, že obsahuje stav Valid, t.j. výrazy "FA" a "Valid,FA" sú totožné. Pre prístup k neplatným položkám stavov a príznakov musí byť zadaný príznak invalid, napr. "Error,FA" alebo "Valid-,FA".


Vyhodnotenie palety prebieha v cykle postupne cez všetky riadky palety smerom od prvého definovaného riadku k poslednému. Poradie definovania riadkov pri konfigurácii je dôležité. Ak je daný skript platný vzhľadom k aplikovanej hodnote, aplikujú sa parametre daného skriptu na pripojený grafický objekt. Spôsob tejto aplikácie závisí od hodnoty vizuálneho parametra. Každý vizuálny parameter môže nadobúdať jednu z nasledujúcich hodnôt:


Položky stavového skriptu oddelené čiarkou musia platiť súčasne, aby bol stavový skript platný. Je to vlastne logická funkcia AND. Logická funkcia OR sa dá dosiahnuť duplikovaním skriptu pre inú hodnotu s tými istými vizuálnymi parametrami.


Príklad:
Je potrebné vytvoriť paletu a pripojiť ju ku grafickému objektu typu kruh, pričom je žiaduce nasledovné správanie:


Ak má pripojený objekt hodnotu True, obrys kruhu má byť zelený, ak má pripojený objekt hodnotu False, obrys kruhu má byť červený. Ak je hodnota v stave Weak má byť vnútro kruhu modré, ak v tomto stave nie je, má byť vnútro kruhu také, ako bolo vytvorené v Grafickom editore. Definícia palety potom môže vyzerať napr. takto (existujú aj iné riešenia pre dosiahnutie žiaduceho správania):


Ostatné vizuálne atribúty majú hodnotu “Podľa predchádzajúceho” (znak "krížik") - implicitná hodnota.


Konfigurácia paliet
Stavový skript
Konfigurácia zobrazovacích paliet
Konfigurácia doplnkových paliet
Konfigurácia bitmapových paliet