Dialógové okno slúži na konfiguráciu jednotlivých osí v grafe.

Typ osi

Podľa typu zobrazovaných hodnôt môže byť os analógová alebo digitálna. Analógová os sa používa pre objekty číselného typu (celočíselné alebo reálne / analógové), digitálna os pre objekty typu Boolean. Digitálna os sa používa tiež pre pruhový graf.


Analógová os


Po výbere tlačidla voľby Analógová os je možné meniť tieto parametre:

Farba osi a Farba písma

.Farba popisu osi. Farba sa vyberá z ponúknutej palety farieb, ktorá sa otvorí stlačením tlačidla so šípkou vedľa ukážky farby.

Výška pásma

Výška pásma určuje pomer výšky pásma k výškam ostatných pásiem. Zadáva sa pomerný koeficient pre predelenie plochy kreslenia pre pásma podľa osi tak, že sa sčítajú požiadavky zobrazovaných osí a výška plochy sa vydelí súčtom. Získaný výsledok pripadajúci na jeden diel sa pre zobrazovanú plochu prenásobí jej požiadavkou.
Uvedený parameter platí pre osové pásma, nie pre objektové pásma.

Typ osi

Dynamická os

Analógová os môže byť dynamická - položka Dynamická os. Rozsah dynamickej osi (minimálna a maximálna hranica) v zobrazenom grafe sa automaticky mení pri zmenách rozsahu zobrazovaných hodnôt objektu, ktorý ma túto os priradenú. Dynamická os môže byť typu:

Dynamická os - Presah  (D2000 V12.7N)

Dynamické osi môžu mať definovaný presah. Presah je hodnota vypočítavaná z rozsahu zobrazovaných hodnôt priebehov, ktoré prislúchajú príslušnej osi. Pridáva sa k minimálnej a maximálnej hodnote pred vypočítavaním hraníc osi. Platí:

Ymin = MinY(Data)  -  ( MaxY(Data) – MinY(Data) ) * dolný presah / 100 [%])
Ymax = MaxY(Data) + ( MaxY(Data) – MinY(Data) ) * horný presah / 100 [%])


Parametre Minimum a Maximum umožňujú definovať hranice analógovej osi. Ak sa v konfigurácii osi zadá dolná hranica (Minimum) väčšia ako horná (Maximum), os sa nakreslí obrátene. Kreslenie priebehov odpovedá popisu osi, t.j. tiež je obrátené. Pre y-osi je podporený špeciálny popis s definovaným rozsahom veľkosti 360 a hranicami začínajúcimi na -360, -180, 0, 180, 360. Zadané hodnoty sa používajú aj pre dynamické osi v prípadoch keď sa nedá vypočítať dynamický rozsah. Napríklad keď v grafe nie sú žiadne data.

Digitálna os


Po výbere tlačidla voľby Digitálna os sa v okne zjavia nasledovné parametre:


Počet úrovní
Parameter umožňuje definovať počet digitálnych úrovní pre digitálnu os. Digitálna os môže obsahovať maximálne 50 úrovní. Rozdelenie digitálnej osi na jednotlivé úrovne je výhodné použiť v prípade, že v jednom grafe sa budú vykresľovať hodnoty viacerých objektov typu Boolean. Ak je každému z týchto objektov priradená iná úroveň digitálnej osi, budú hodnoty objektov zakresľované do jednotlivých úrovní nad seba a nie do rovnakého priestoru. Túto situáciu zobrazuje nasledovný obrázok.

ukážka použitia úrovní digitálnej osi - 3


Pri nezapnutej osi zobraziť

Parameter určuje správanie, ak digitálna os nie je zobrazená. Možné hodnoty:


Farba hraníc

Farba hraníc úrovní na digitálnej osi. Farba sa vyberá z ponúknutej palety farieb, ktorá sa otvorí stlačením tlačidla so šípkou vedľa ukážky farby.

Farba výplne

Farba výplne úrovní na digitálnej osi. Farba sa vyberá z ponúknutej palety farieb, ktorá sa otvorí stlačením tlačidla so šípkou vedľa ukážky farby.


Zobraziť iba pre použité úrovne

Ak je parameter zaškrtnutý, hranice a výpĺne sa v grafe vykreslia len pre tie úrovne, ktoré obsahujú grafický priebeh.


Popis osi


Pomenovanie osi. Zobrazuje sa v priestore grafu.
Možnosť použiť Slovník (pre otvorenie stlačte CTRL+L).

Umiestnenie popisu osi


Font

Výber fontu pre popis osi. 

Požiadavky

Minimálna podporovaná verziaD2000 V12.7N


Konfigurácia grafu - Osi